
У просветном систему Финске кључна је улога добро образованих наставника, истакнуто је на конференцији „Покретачи промена – нове улоге у образовању” Фински образовни систем је међу најбољима на свету, али такав резултат није постигнут преко ноћи. Финска јесте спремна да подели своја знања и искуства, али њен просветни систем не може само да се препише, истакнуто је на самом почетку Конференције о финском образовању „Покретачи промена – нове улоге у образовању”, којa је данас уприличена у Палати „Србија”, с намером да стручњаци у образовању у Србији упознају фински педагошки концепт, али се и охрабре да покрену промене набоље. У Финској људи верују у образовање. Поносимо се својим образовним системом у коме постоје једнаки услови за све. У Финској је образовање бесплатно од основног до високог, као и оброци до средње школе, након чега се субвенционишу – указао је у уводном излагању Кимо Лахдевирта, амбасадор Финске у Србији, подсећајући да је његова домовина спремна да настави дијалог с нашим Министарством просвете и пренесе своја знања.
Узевши реч на отварању стручног скупа, проф. др Ивица Радовић, државни секретар у Министарству просвете, објаснио је да је реформа образовања у Финској почела седамдесетих година прошлог века, да су промене ишле корак по корак, да би данас финске школе носе титулу школа будућности.
Многе државе су хтеле да једноставно прекопирају фински на свој образовни систем, али то ипак није могуће без уважавања специфичности које носе национални системи образовања. Када је реч о Србији, основни правци у којима ће се реформе одвијати дефинисани су Стратегијом развоја образовања и васпитања до 2030. године. Важан је континуитет реформе – истакао је Радовић. Фински педагошки модел познат је по томе да инспирише и ученике и наставнике да заједно граде знање, а као један од кључних фактора успеха финског образовања на јучерашњој конференцији истакнут је утицај добро образованих наставника који се током студија за овај позив припремају уз менторску подршку, спајајући теорију и праксу. О томе је говорио др Раимо Сало, експерт за професионални развој наставника с Учитељског факултета у Оулу.
Како је истакао, учитељски факултет на коме предаје, јавна је установа с традицијом дужом од четири века, основан је 1609. године. Више од хиљаду ученика под тим кровом стичу основно и средње образовање и истовремено се за наставничку професију и теоријски и практично спремају будући просветни радници. Запослени, појаснио је Сало, тако имају двоструку улогу, образују малу децу, али такође имају и студенте којима су ментори. За овог професора менторство је кључна реч, а један од главних задатака Учитељског факултета на коме предаје је практична обука будућих наставника, на локалном, националном и међународном нивоу.
Како је рекао, не постају сви фудбалери добри тренери, па тако не постају ни сви наставници добри ментори. Утицај добрих наставника је дугорочан, протеже се на период од 100 година, а идеја менторства не подразумева пуко пресликавање рада на будућег колегу, већ замену искуства уз уважавање аутономије у приступу сваког наставника, нагласио је фински професор, притом нарочито истичући важност стручних усавршавања на основу потреба наставника.
Извор: Политика