Predsjednik Crne Gore nema Ustavnih ovlašćenja da prema svojoj volji raspušta Skupštinu, već njegov ukaz predstavlja sprovođenje ustavne odredbe o isteku roka za izbor Vlade, ili odluke Vlade o raspuštanju Skupštine.
U posljednje vrijeme aktuelizovano je pitanje da li Predsjednik Crne Gore ima ustavnih ovlašćenja da samoinicijativno raspusti Skupštinu, odnosno da li je u domenu njegovih kompetencija ocjena postojanja razloga za raspuštanje Skupštine. Ovo pitanje stvara nedoumicu kod jednog dijela javnosti, posebno iz razloga što među zagovornicima stanovišta i o toj nadležnosti predsjednika ima i kolega pravnika, pa čak i pojedinih univerzitetskih profesora.
Odgovor na to pitanje daju odredba čl.92. Ustava Crne Gore kojom su propisane mogućnosti raspuštanja Skupštine uopšte i odredba čl.95. tog Ustava kojom su propisane nadležnosti Predsjednika Crne Gore. Tako su odredbom čl. 92. Ustava propisane samo dvije mogućnosti raspuštanja Skupštine, i to, prva, ako Skupština ne izabere Vladu u roku od 90 dana od dana kada predsjednik prvi put predloži mandatara, dakle samim istekom tog roka, i druga, kada Skupštinu pod određenim uslovima raspusti Vlada, pri čemu se u oba ta slučaja Skupština raspušta ukazom predsjednika Crne Gore.
Prema tome, jezičkim i logičkim tumačenjem naprijed navedene ustavne odredbe, dolazi se do zaključka da ukaz predsjednika Crne Gore samo predstavlja završni čin određenih već nastalih pravnih stanja, kao Ustavom propisana forma za raspuštanje, kojom se ta pravna stanja deklarišu.
Da je ovo tako, potvrđuje i odredba čl.95. Ustava Crne Gore, kojom su propisane nadležnosti predsjednika Crne Gore, među kojima nema mogućnosti njegovog samoinicijativnig raspuštanja Skupštine. Uostalom, odredbom tač.3.navedenog člana je propisano da predsjednik Crne Gore ukazom proglašava i zakone, što međutim niukom slučaju ne znači da ih on i usvaja, budući da je usvajanje zakona u isključivoj nadležnosti Skupštine, već ukaz predsjednika predstavlja jednu vrstu dekreta kojim se potvrđuje opšti akt usvojen od strane drugog organa.
Iz navedenog proizilazi da predsjednik Crne Gore nema Ustavnih ovlašćenja da prema svojoj volji raspušta Skupštinu, već njegov ukaz predstavlja sprovođenje ustavne odredbe o isteku roka za izbor Vlade, ili odluke Vlade o raspuštanju Skupštine.
Velibor Marković
Izvor: Fejsbuk